کوه اسکی
قالب وبلاگ
کوه اسکی
عکس ، مقاله و طرح درس از کوهنوردی ، اسکی و پرواز 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه اسکی و آدرس http://kohski.loxblog.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در این وبلاگ قرار می گیرد.







برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

-7 به سرعت گروهی را برای سونداژ کردن تشکیل دهید. معمولاً 15 تا 20 نفر تعداد مناسبی برای اینکار هستند، امابهتر است تعداد به اندازه ای باشد که اگر با فاصله 30 سانتی متری از هم بایستند، تمامی عرض مخروط بهمن رابپوشانند.

برای سونداژ کردن به ترتیب زیر عمل کنید:

سونداژ را از انتهای مخروط بهمن آغاز کنید، زیرا همانطور که گفته شد، بهمن گرفتاران خود را به این سمت می کشاند.فاصله نفرات بهتر است از 30 سانتی متر بیشتر نشده و پاها را نیز باید به عرض کامل شانه باز کنند.نفرات باید کاملاً در یک ردیف افقی باشند.
برای سونداژ کردن، میله را از وسط پاها به صورت کاملاً عمود به خط افق و به آرامی در برف فرو کنید.
دومتر در برف فرو رود. این عمقی است که بهمن زد هها معمولاً از آن پایین تر نم یروند، به / میله باید حداقل 2 تا 5عبارت دیگر اغلب بهمن زده ها در حدود عمق 2 متری پیدا شده اند.حواستان را متمرکز کرده و منتظر ایجاد یک حالت برگشت پذیر و ا لاستیک مانند، که نتیجه برخورد میل سونداژ بابدن بهمن زده است، باشید.دقت کنید که حرکت دادن سریع میله نه تنها نتیجه ای ندارد و حالتی را در دستان شما ایجاد نمی کند، بلکه ممکن است باعث سوراخ شدن بدن بهمن زده نیز بشود، بنابراین باز هم تأکید می شود که سونداژ را به نرمی و با حوصله انجام دهید.بعد از هر بار سونداژ برف، میله را بیرون کشیده دو قدم کوتاه به جلو بردارید (حدود 70 سانتی متر) و کار را تکرارکنید.لازم به ذکر است که سونداژ کردن تا 40 ساعت در برفهای خشک و 30 ساعت در بر های آبکی موثر است و ازآن به بعد معمولاً به دلیل یخ زدن بهمن زده، حالت انعطاف پذیری بدن او از بین می رود.همچنین در صورت عدم وجود میل سونداژ، می توانید از باتوم اسکی، کلنگ کوهنوردی و دیگر وسایلی کهویژگی های میل سونداژ را داشته باشند، استفاده کنید.

-8 قبل از شروع عملیات نجات، از عدم ریزش دوباره بهمن مطمئن شوید و در صورتی که خطر ریزش هنوز وجوددارد ، نکات ایمنی را بیش از پیش رعایت کنید.

-9 نظم و فرمانبرداری، اصل موفقیت در چنین برنامه هایی است.

ج-رهایی:
وقتی محل دفن بهمن زده پیدا شد، اقدام به رها کردن او از چنگال بهمن می کنیم. بدیهی است اولین کار، کندن برف و رسیدن به اوست پس:

-1 برای کندن برف باید از محلی شروع کنید که احتمال می دهید به سر او م یرسد.

-2 گودال را قیف مانند بکنید تا هنگامی که به او رسیدید در اثر حرکات شما بر فها دوباره به روی او نریزد و درعین حال جای کافی برای حرکت شما نیز وجود داشته باشد.

-3 ممکن است با کندن گودال، برف های فوقانی سرازیر شود، بنابراین با ایجاد موانعی در یک متری بالای گودال ازاین اتفاق جلوگیری نمایید.مسأله دیگر بعد از کندن گودال و رسیدن به مصدوم، خارج کردن اوست:
بهمن زده را به صورت ناگهانی از زیر برف بیرون نکشید، زیرا اولاً ممکن است از ناحیه ستون فقرات و نخاع دچارشکستگی باشد.ثانیاً بهمن زده به دلیل قرار گرفتن زیر توده های برف، تحت فشاری است که نباید سریعاً از آن خارج شود، بلکه برای عادت کردن تدریجی بدن او به فشار طبیعی، باید برف ها را به مرور از روی او کنار زده و فشار را آرام آرام ازروی او بردارید. اینکار را با توجه به وزن برف باید انجام داد، هر چه برف سنگی نتر باشد، بیشتر باید صبر کرد.دقت کنید که بهمن های آبکی به سرعت یخ م یزنند و سرمای شدیدی را به بهمن زده اعمال م یکنند، پس در این مورد کمی تعجیل مناسب است.گردن او را حرکت ندهید و کمرش را خم نکنید، زیراممکن است دچار آسی بهایی در ناحیه مهره های گردن یاکمر شده باشد، پس طبق شکل دست ها را به زیر بدن او ببرید و با یک حرکت کاملاً هماهنگ، وی را بلند کنید.دقت کنید حتی یک سانتیمتر حرکت نادرست می تواند باعث فلج شدن مصدوم شود.

-4 در خارج کردن مصدوم، حتی اگر گردن و کمر او سالم است، خشونت به خرج ندهید، زیرا تکا نها و فشارهای
بی مورد می تواند باعث ضایع شدن اعضای بدن شخص سرمازده و حتی مرگ وی شود.

-5 مصدوم را از محدودۀ بهمن دور کنید.

 

 

منبع جزوات فدراسیون کوهنوردی

 

 


[ سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:, ] [ 13:7 ] [ Ali ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

عکس ، مقاله و طرح درس از کوهنوردی ، اسکی و پرواز
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 471
بازدید کل : 14234
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید